Untitled Document
 
 
 
  2018 Jun 22

----

08/10/1439

----

1 تير 1397

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در مورد ارکان ایمان فرموده‌اند: 

« أَنْ تُؤْمِنَ بِاللَّهِ، وَمَلائِكَتِهِ، وَكِتَابِهِ، وَلِقَائِهِ، وَرُسُلِهِ، وَتُؤْمِنَ بِالْبَعْثِ، وَتُؤْمِنَ بِالْقَدَرِ كُلِّهِ » 
متفق عليه.
ايمان عبارت است ايمان داشتن به وحدانيت الله، و بر وجود فرشتگان، و به ديدار با الله در روز قيامت، و به حقانيت پيامبران، و حقانيت معاد (زنده شدن پس از مرگ)، و ايمان داشتن به تمامى قضا و قدر.

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>اشخاص>ابن عربي، قاضي ابوبكر

شماره مقاله : 225              تعداد مشاهده : 430             تاریخ افزودن مقاله : 23/5/1388

امام علامه قاضي حافظ ابوبكر محمدبن الله بن محمد بن عبدالله بن عربي اندلسي اشبيلي مالكي صاحب تصانيف و تأليفات فراوان در شعبان سال 468 ه در خانواده اي اهل علم و دانش پرور كه روابط نزديكي با معتمد بن عباد حاكم مشهور اشبيليه داشت به دنيا آمد. پدرش از بزرگان اصحاب امام ابن حزم ظاهري بود و برعكس او پسرش ابوبكر از منتقدان ابن حزم بوده ورديه هاي فراواني بر افكار و آراء وي نوشته است. به همراه پدرش براي فراگيري بيشتر علوم و دانش هاي زمان به مشرق عالم اسلامي رفت و از مراكز علمي مشهور آن زمان مانند بغداد و قاهره و دمشق و خراسان ديدن كرد و محضر علماي بزرگ زمانش نظير امام محمد غزالي و الشاشي و طرطوشي و تبريزي را درك كرد و به حج رفت و از علماي حرمين استفاده كرد. طي اين سفر طولاني پدرش وفات يافت و در بيت المقدس او را به خاك سپرد و خودش در سال491 ه به اندلس بازگشت.

ابن العربي زيرك و باهوش، شيرين سخن، نيكو خصال و جامع علوم زمان خود بود. در اشبيليه به قضاوت گمارده شد. و به شدت با مفاسد اجتماعي به مبارزه پرداخت و مفسدان و خلافكاران را به شدت مجازات كرد. اهالي اشبيليه از زمان معتمد بن عباد به خوشگذراني و تفريح و بيكاري عادت كرده بودند. ابن العربي براي اصلاح اين وضعيت، احكام سختي وضع كرد. اين رفتار وي بر حاكم و طبقات مردم گران آمد. لذا او را از منصبش عزل كردند. پس از آن بود كه به تعليم علوم و تاليف كتب روي آورد. و آنقدر در اين مسير پيش رفت كه به نظر بسياري از اهل علم به درجه اجتهاد نائل آمده است.

ابن العربي تصانيف سودمند فراواني از خود باقي گذاشت. از مشهورترين تصانيف او تفسير با ارزش وي بنام احكام القرآن است كه قرطبي تفسير مشهورش را براساس آن نگاشت. كتاب ديگر وي «عارضه الاحوذي» در شرح سنن ترمذي نام دارد. بسياري از كتب وي متأسفانه يا از بين رفته و يا هنوز بصورت خطي در كتابخانه هاست و به چاپ نرسيده است. كتاب مشهور ديگر وي «العواصم من القواصم» است كه در آن به دفاع از مقام عالي صحابه پرداخته و علو مقام آنها را اعاده كرده است. وي با اين كتاب دماغ همه دشمنان صحابه رضي الله عنهم –كه بعد از پيامبران بهترين انسانها هستند -را به خاك ماليده است. هيچ ايرادي بر ابن العربي گرفته نشده جز انتقاد و نكوهش شديدي كه از ابن حزم كرده است و اين را علما بر او عيب دانسته اند. شايد هم اين شيوه معمول در آن عصر بوده است زيرا خود ابن حزم هم از مخالفانش به شدت انتقاد كرده است. از اين رو خداوند كس ديگري را گماشته تا همان معامله را با او بكند. ابوبكر با حكومت موحدين نيز مخالف بود وآرائ وانديشه هاي اعتزالي موحدين رامردود مي دانست. لذا او رابه مركز كشور مغرب كه درآن زمان شهر فاس بود؛بردندتا اورابراي گرفتن بيعت وتأييدحكومت تحت فشاربگذارند،بويژه كه او از علماي بزرگ اندلس محسوب مي شد.درشهر فاس بود كه اجلش در6ربيع الأول سال543 ه رسيدودرهمانجا به خاك سپرده شد.رحمتهاي بي كران خداوند بر او بادوپاداش فراوان به او دهد!

مترجم: ابويحيي
مصدر: سايت نوار اسلام
IslamTape.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قال عمر رضي الله عنه: «إن الناس ليؤدون إلى الإمام ما أدى الإمام إلى الله، وإن الإمام إذا رتع رتعت الرعية». "موسوعة فقه عمر بن الخطاب" د. محمد قلعجي؛ ص 146.‏ امیرالمؤمنین عمر بن خطاب رضی الله عنه فرمودند: «مردم به همان اندازه از رهبر و پیشوای خود حرف شنوی خواهند داشت که او از خدای خود داشته باشد و اگر حاکم رفاه طلب باشد، رعیت نیز رفاه طلب خواهد شد».

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 1085
دیروز : 4418
بازدید کل: 9116663

تعداد کل اعضا : 614

تعداد کل مقالات : 11209

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010