Untitled Document
 
 
 
  2019 Aug 25

----

23/12/1440

----

3 شهريور 1398

 

تبلیغات

حدیث

 

عَنْ أَنَسٍ رضي الله عنه قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صلي الله عليه و آله وسلم: «لا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى أَكُونَ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ وَالِدِهِ وَوَلَدِهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ». (بخارى:15)
ترجمه: از انس رضي الله عنه روايت است كه رسول اكرم صلي الله عليه و آله وسلم فرمود: «كسي از شما، نمي تواند مومن ( واقعي) باشد، تا اينكه من (پيامبر) نزد او از پدر، فرزند و همه مردم، محبوب تر نباشم».

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > آداب و عبادت قبر ائمه

شماره مقاله : 2562              تعداد مشاهده : 544             تاریخ افزودن مقاله : 21/5/1389

 

آداب و عبادت قبر ائمه


س –  چه آدابی را برای زیارت مزارها علمای شیعه واجب کرده­اند؟
ج- آداب زیارت زیادند، از جمله:
*- غُسل کردن قبل از ورود به زیارتگاه، ایستادن و اجازه خواستن با خواندن دعای مأثور، و اگر وضویش بشکند غسل را تکرار کند[1].
*- رفتن با فروتنی و تواضع و با لباس تمیز و پاک و نو[2].
*- ایستادن در کنار ضریح و بوسیدن آن.
 آیت عظمای شیعه محمّد شیرازی می­گوید: « ما ضریح ائمه را می­بوسیم همانطور که حجرالاسود را می­بوسیم»[3].
و مجلسی گفته: «نص صریح در مورد تکیه کردن بر قبر و بوسیدن آن وجود دارد.[4]
*- گذاشتن گونه و صورت بر روی ضریح، و گفته اند: بوسیدن ضریح و قبر مکروه نیست، و حتی گفته ­اند: «به اعتقاد ما سنّت است، و اگر نیازی به تقیه کردن باشد بهتر است بوسیدن ترک شود»[5].
*- طواف کردن قبرها، همانگونه که روایت کرده­اند: «جز اینکه پیرامون قبرهایتان طواف کنیم»[6].


تناقض:
مراجع شیعه خود روایاتی را نقل کرده اند که از این کارها نهی کرده است، از آن جمله این روایت: «هیچ قبری را طواف نکن»[7].
 علامه مجلسی این حدیث را ردّ کرده و گفته: احتمال دارد منظور از طوافی که در اینجا از آن نهی شده به  مدفوع و قضای حاجت روی قبر باشد[8]!!.


*- رو به سوی قبر و پشت به قبله باشد:
مجلسی می گوید: «رو به قبله نمودن امری لازم است، گرچه بر خلاف جهت قبله باشد...، و رو به قبر کردن زائر به منزله رو به قبله نمودن است، و جهت چهره خداست»[9].
*- و در کنار قبر باید نشست و دعای ماثور خواند:
 و از آن جمله اینکه می گویند: «وقتی به دروازه رسیدی بیرون از گنبد بایست و چشم به سوی قبر دوخته بگوید: ای مولایم! ای ابا عبدالله! ای پسر رسول خدا صلی الله علیه و سلم ؛  بنده و پسر بنده ات و پسر کنیزت، خوار و ذلیل در برابرت ایستاده، اگر چه در بالا بردن جایگاه تو کوتاهی ورزیده؛ به حق تو اعتراف می­کند، آمده و به تو پناه می­برد و آهنگ حرم تو را کرده است و متوجه مقام تو است ..».
 سپس خود را روی قبر بینداز و بگو: «ای مولایم! با ترس و هراس نزد تو آمده­ام، مرا امان بده و به تو پناه برده ام مرا پناه بده،و در حالی که فقیرم نزد تو آمده­ام، مرا بی­نیاز کن ، ای سید و سرورم! تو ولی و کارساز و مولای من هستی ...»[10].
*- قبر را قبله قرار دادن و پشت کردن به قبله و خواندن دو رکعت نماز رو به سوی قبر واجب است:
روایت کرده اند که امام غائب از سرداب (زیر زمینی) خود پیامی را برای شیعیان فرشتاد که در آن آمده بود: «امّا نماز باید پشت سر او خوانده شود و قبر در سمت جلو قرار گیرد، در سمت راست و در سمت چپ نباید نماز خواند، چون امام صلی الله علیه و سلّم! نه کسی جلو او قرار می­گیرد و نه یکسان با او»[11].
چون بزرگان شیعه معتقدند که أئمّه قبله هستند!!! از این روی روایتی را از ابوعبدالله صادر کرده اند که گویا گفته:
« نحنُ الصلاة فی كتاب الله عزَّ وجل، و نحن الزكاة، و نحن الصیام، و نحنُ الحج، و نحن الشهر الحرام، و نحن البلد الحرام، و نحن كعبة الله، و نحن قبلة الله، و نحنُ وجه الله ...»[12].
یعنی: ما در کتاب خدا نماز هستیم، ما روزه هستیم، ما زکات هستیم، ما حج هستیم، ما ماه حرام هستیم، ما سرزمین حرم هستیم، ما کعبه هستیم، ما قبله هستیم، ما روی خدا هستیم، خداوند فرموده:{ فَأَيْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ}: پس به هر سو رو كنید ، خدا آنجا است.
و نیز معتقدند که أئمّه همان مساجد هستند، بنابراین روایتی را به نام ابوعبدالله صادر کرده اند مبنی بر این که منظور از مسجد در آیه ذیل أئمّه هستند:{ قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ وَأَقِيمُواْ وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ }.
همچنین معتقدند که سجده ­های وارده در قرآن بمعنی ولایت أئمّه است، برای همین است که مرجع شیعه قُمی سجود ذکر شده در آیه زیر را به ولایت أئمّه در دنیا تفسیر کرده:
{ خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ وَقَدْ كَانُوا يُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ وَهُمْ سَالِمُونَ (٤٣)}(قلم:43): پیش از این نیز (در دنیا) بدان گاه كه سالم و تندرست بودند به سجده بردن و كرنش كردن خوانده می‌شدند.
همچنین روایت کرده اند که: «اقامه دو رکعت نماز زیارت در کنار قبر ضروری است»[13].
از دیدگاه بزرگان شیعه این کارهای شرک آلود را بهترین تقرّب و نزدیک شدن به خداست... و به پیروانشان چنین وانمود می­کنند که این کارهای شرکی موجب عفو و بخشش گناهان و وارد شدن به بهشت و پناه از دوزخ و رفع درجات و اجابه دعاست»[14].
(همچنین ادعا می­کنند) که زیارت قبر برابر با حج و عمره و جهاد و آزاد کردن برده است[15].
 
تناقض‏گویی
از ابو عبدالله و او هم از پدرش روایت کرده اند که گفت: «رسول خدا صلی الله علیه و سلم  از نماز خواندن بسوی قبر، نشستن روی آن، تکیه زدن بر آن و بناسازی روی آن نهی کرده است»[16].
سپس آیا این روایاتی ساخته و پرداخته و دروغ پردازی به نام أئمّه دعوت و تبلیغ برای شرک ورزیدن به خداوند متعال، و تغییر شریعت و دین خدا نیست؟
ایا این کار ترجیح و برتری کیش و ایین مشرکین بر دین مسلمین، و تبدیل کردن اسلام پاک و حنیف به بُت پرستی نیست؟.
آری، به خدایی سوگند که هیچ معبود به حقی جز او، و هیچ پروردگاری غیر از او وجود ندارد!.
این دین که پیروانش را به پشت کردن به کعبه مشرّف، و رو کردن به قب دستور می دهد چه باید نامید؟
آخوندهای دروغگوی شیعه این خانه­های شرک را آباد و پر رونق کرده­اند که آنها را بارگاه و مشهد می­نامند؛ و خانه های­های توحید (مساجد) را تعطیل کرده­اند که واقعیت موجود شاهد این مدعاست؛ این دین را چه نام می­برند؟
خداوند متعال چقدر دروست فرمود:
{ أَمْ لَهُمْ شُرَكَاءُ شَرَعُوا لَهُمْ مِنَ الدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَنْ بِهِ اللَّهُ وَلَوْلا كَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (٢١)} (شوری:21).
یعنی: شاید آنان انبازها و معبودهائی دارند كه برای ایشان دینی را پدید آورده‌اند كه خدا بدان اجازه نداده است (و از آن بی‌خبر است‌ ؟) اگر این سخنِ قاطعانه و داورانه (خدا ، مبنی بر مهلت كافران و تأخیر قیامت تا وقت معین آن) نبود ، میانشان (با اهلاك كافران و ابقاء مؤمنان) داوری می‌گردید (و دستور عذاب دنیوی یا اخروی صادر می‌گشت و مجالی به كافران نمی‌داد . در عین حال آنان نباید این حقیقت را فراموش كنند كه) قطعاً ستمگران عذاب دردناكی دارند.
 
ضربه ای کمر شکن بر شیعه
شیعیان خود از ابوجعفر محمّد باقر روایت کرده­اند که رسول خدا صلی الله علیه و سلم  فرمود: « لا تتخذوا قبری قبلةً ولا مسجداً، فإنَّ اللهَ عزَّ وجلَّ لَعَنَ الذینَ اتخذوا قُبورَ أنبیائهم مساجد»[17]
 یعنی: قبر مرا قبله و مسجد قرار ندهید، زیرا خداوند بر کسانی که قبر انبیاء را مساجد قرار داده اند نفرین و لعنت فرستاده است.


[1] - بحار الانوار 97 / 134 و 101 / 369 .
[2] - بحار الانوار 97 / 134 .
[3] - مقالة الشیعه محمد شیرازی ، ص 31 .
[4] - بحار الأنوار ج100/134 (كتاب المزار ....).
[5] - عمدة الزائر حیدر حسینی ، ص 31 .
[6] - بحار الانوار 100 / 126 ، مستدرک الوسائل نوری 10 / 366 .
[7] - علل الشرائع قمی ، ص 283 ، بحارالانوار 100 / 226 ، ن ک الکافی 6 / 534 ، وسائل الشیعه 1 / 340 .
[8] - بحار الانوار 100 / 127 .
[9] - بحار الانوار 100 / 369 .
[10] - بحار الانوار 101 / 257 – 261 .
[11] - الاحتجاج للطبرسي ج2/312 (احتجاج الحجة القائم المنتظر المهدي صاحب الزمان صلوات الله عليه وعلى آبائه الطاهرين) بحار الأنوار ج100/128 (كتاب المزار ح8 باب آداب الزيارة.
( [12]) بحار الأنوار ج24/303 ح14 (باب أنهم الصلاة والزكاة والحج والصيام وسائر الطاعات ، وأعداؤهم الفواحش والمعاصي في بطن القرآن ، وفيه بعض الغرائب وتأويلها) .
[13] - بحار الأنوار ج100/134 (كتاب المزار ح24 باب آداب الزيارة ...
[14] - این از عناوين بحار الأنوار ج101/21-28،است  که( 37) روايت را در این معنی نقل کرده است.
[15] - این از عناوين بحار الأنوار ج101/28-44،و (84) روايت را در این معنی نقل کرده اند.
[16] - تهذيب الأحكام ج3/693 (كتاب الصلاة ح16 باب الزيادات )،الاستبصار ج1/352 (كتاب الصلاة ح4 باب الصلاة على المدفون )،وسائل الشيعة ج2جلد 1/795 ح6 (باب جواز الصلاة على الميت بعد الدفن ...
[17] - مَن لا يحضره الفقيه ج1/87 (كتاب الطهارة ح31 باب التعزية والجزع عند المصيبة وزيارة القبور والنوح والمآتم )،علل الشرائع ج2/358 ح1 (باب العلة التي من أجلها لا تتخذ القبور قبلة )،بحار الأنوار ج100/128 (كتاب المزار ح7 باب آداب الزيارة،وأحكام الروضات،وبعض النوادر) .
 

به نقل از: سؤال و جوابهایی در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف:  عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری
 
 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

حسن بن علی رضی الله عنه هرگاه وضو می‌گرفت، رنگ چهره‌اش، دگرگون می‌شد؛ و چون علتش را از او جویا شدند، فرمود: «سزاوار است رنگ چهره‌ی کسی که می‌خواهد در آستان خداوند صاحب عرش، به عبادت بایستد، تغییر نماید». وفيات الأعيان (2/69)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 898
دیروز : 2077
بازدید کل: 10804794

تعداد کل اعضا : 617

تعداد کل مقالات : 11224

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010