Untitled Document
 
 
 
  2024 Mar 29

----

19/09/1445

----

10 فروردين 1403

 

تبلیغات

حدیث

 

 پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: "مطل الغني ظلم" (متفق عليه)، يعنى: «ظلم است كه توانگر اداي قرض را به تأخير بياندازد».

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>آثار>کنز العرفان فی فقه القرآن

شماره مقاله : 3787              تعداد مشاهده : 382             تاریخ افزودن مقاله : 4/7/1389

کنز العرفان 
کتاب «کنز العرفان فی فقه القرآن» نوشته­ی مقداد بن عبدالله السیوری حلی می­باشد[1] و این کتاب به احکامی که رای شیعه­ی جعفریه بر آن است و با تمامی مذاهب یا بعضی از مذاهب مخالف می­باشد اشاره می­کند. به عنوان نمونه در تفسیر آیه­ی86 سوره­ی مائده ﴿یا ایهَا الَّذِینَ آمنُواْ إِذَا قُمتُم إِلَى الصَّلاةِ فاغْسِلُواْ وُجُوهَکم وَایدِیکم إِلَى الْمرَافِقِ وَامسَحُواْ بِرُؤُوسِکم وَأَرْجُلَکم إِلَى الْکعْبَینِ﴾ = ای مومنان هنگامی که برای نماز به پا خواستید صورتها و دستهای خود را همراه با آرنجها بشوئید و سرهای خود را مسح کنید و پاهای خود را همراه با قوزکهای خود را بشوئید)
او را می­بینیم که در آخر آیه توقف طولانی می­کند و جهت اثبات واجب بودن مسح دو پا نه شستن آنها کوشش بسیاری را می­کند.[2]
و در تفسیر آیه­ی 86 سوره­ی نساء ﴿وَإِذَا حُییتُم بِتَحِیةٍ فَحَیواْ بِأَحْسَنَ منْهَا أَوْ رُدُّوهَا﴾ (هرگاه شما را درودی دادند بگونه­ی زیبایی و بهتر از آن با همانند آن، آن را پاسخ گوئید) برای اثبات وجوب پاسخ سلام در وسط نماز کوشش و تلاش فراوانی به کار می­گیرد.[3]
و در مورد آیه 28 سوره­ی توبه ﴿إِنَّما الْمشْرِکونَ نَجَسٌ فَلاَ یقْرَبُواْ الْمسْجِدَ الْحَرَام بَعْدَ عَامهِم هَـذَا﴾ (بی گمان مشرکان پلیدند، لذا نباید پس از امسال به مسجدالحرام وارد شوند) به استخراج چند حکم در آن اشاره می­کند که عبارت است از: مشرکین نجس عینی نه حکمی می­باشند، و آثار آنها و هر آنچه با رطوبت به آنها بچسپد دوباره نجس هستند، و درست نیست که وارد مسجدالحرام و مسجدهای دیگر نیز بشوند، بعد می­گوید: در تمام آنچه گفتیم به اجماع تمامی علماء با کافران هیچ گونه فرقی ندارند.[4]
و در حین بررسی و تحقیق در مورد کافر نزد جعفریه به این مطلب می­رسیم که آنها به مفهوم کافر توسعه و گسترش داده­اند، و به کفر بسیاری از مسلمین حکم کرده­اند، حتی بعضی از آنها غیر از جعفری را کافر و مشرک اعلام می­کنند!![5]
و در مورد آیه­ی56 سوره­ی احزاب ﴿إِنَّ اللَّهَ وَملَائِکتَهُ یصَلُّونَ عَلَى النَّبِی یا ایهَا الَّذِینَ آمنُوا صَلُّوا عَلَیهِ وَسَلِّموا تَسْلِیما﴾ (خداوند و فرشتگان بر پیغمبر درود می‌فرستند، ای مومنان! شما هم بر او درود بفرستید... و چنانکه سلام کردند) از این بحث می­کند که درود بر آل به تبعیت از پیامبر مشروع و جائز می­باشد، نه تنها به تبعیت بلکه به صورت مفرد هم جائز است مانند: اللهم صل علی آل محمد، بلکه درود فرستادن بر یکی از آنها به تنهایی نیز جائز می­باشد و این درود در نماز واجب و در غیر نماز سنت است، سپس می­گوید: و آنها که واجب است در نماز بر آنها درود فرستاده شود عبارت است از ائمه معصوم، به خاطر اجماع اصحاب بر اینکه آنها «آل» هستند، و فاطمه نیز به خاطر اینکه پاره­ی تن پیامبر است با آنها حساب می­شود.
و می­گوید: ائمه در مقام پیامبر جانشین هستند، و مقام جانشینی­ ائمه­ از ایشان غصب شده است.[6]
و در مورد آیه­ی 10 سوره نساء ﴿وَإِذَا ضَرَبْتُم فِی الأَرْضِ فَلَیسَ عَلَیکم جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُواْ منَ الصَّلاَةِ إِنْ خِفْتُم أَن یفْتِنَکم الَّذِینَ کفَرُواْ﴾ (هر گاه در زمین به مسافرت پرداختید و نماز را کوتاه خواندید، گناهی بر شما نیست اگر ترسیدید که کافران بلائی به شما برسانند و به فتنه­ای گرفتارتان گردانند) = به استخراج احکامی دست پیدا می­کند از جمله: وجوب قصر نماز و اگر یک سال هم طول بکشد ولی این نزد ما به غیر از چهار مکان که عبارت است از: مسجد مکه، و مدینه، و جامع کوفه، و حایر شریف مخصوص می­باشد، و بیشتر بر این اجماع دارند، زیرا نماز در این مکانها به خاطر این که جایگاه والایی هستند فضیلت بیشتری دارند.[7]


[1] . ص 9، 10
[2] . 70، 71
[3] . ص 21، 22
[4] . به جزء چهارم همین موسوعه بحث سئور آدمی مراجعه شود.
[5] . به کتاب ایشان ص 58ـ 61 مراجعه شود.
[6] . ص 88  محراب امیرالمومنین در جامع کوفه می­باشد، و مسجد چهارم حایر حسینی در کربلاء است.
[7] . در سال 993 وفات کرد.

پژوهشی پیرامون اصول و فروع شیعه دوازده امامی(2)، (مبحث تفسیر)، تألیف: دکتر علی سالوس
 
مصدر:
دائرة المعارف شبکه اسلامی
IslamWebPedia.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قال عبد الله رضی الله عنه: «تعلموا العلم فإذا علمتم فاعملوا». عبدالله بن مسعود رضی الله عنه فرمود: «علم بیاموزید، و هرگاه آموختید پس به آن عمل کنید»."الحلية الأولیاء"؛ أبي نعيم اصفهانی.

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 1452
دیروز : 6572
بازدید کل: 6574818

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010