Untitled Document
 
 
 
  2018 Nov 16

----

07/03/1440

----

25 آبان 1397

 

تبلیغات

حدیث

 

قَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و سلم : مَنْ صَلَّى يُرَائِي فَقَدْ أَشْرَكَ وَمَنْ صَامَ يُرَائِي فَقَدْ أَشْرَكَ وَمَنْ تَصَدَّقَ يُرَائِي فَقَدْ أَشْرَكَ. (مسند احمد). «هر كسي رياكارانه نماز بخواند مرتکب شرک شده است و هرکس رياکارانه روزه بگيرد مرتكب شرك شده است و هركس رياكارانه صدقه دهد مرتكب شرك شده است».

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مفاهیم و اصطلاحات فقهی>ساحر

شماره مقاله : 400              تعداد مشاهده : 1073             تاریخ افزودن مقاله : 31/5/1388


آيا  ساحر كشته  مي‌شود؟ 
 
باتفاق  نظر  علما  سحر اثر ‌بخش  است  و  باتفاق  علما  هركس  سحر را  حلال  بداند  كافر  مي‌شود. ليكن  علما  اختلاف  دارند  در  اينكه  آيا  سحر كه  اثر  دارد،  آيا  اين  اثر  حقيقت  است  يا  تخيل  و آيا سحر خود كفر است  يا كفر نيست‌؟
بنابراين  درباره  خود  ساحر  نيز  اختلاف  كرده‌اند:
ابوحنيفه  و  مالك  و  احمدگفته‌اند: ساحري‌كه  سحر  را  تعليم  مي‌دهد  و  سحر  مي‌كند،  چون‌كافر  است  بايد  بدون  طلب  توبه  از  وي‌،  او  را كشت‌.
علماي  شافعيه  و  ظاهريه  مي‌گويند: اگر  فعل  ساحر  يا كلامي‌ كه  بدان  سحر مي‌كند،‌كفر  باشد  ساحربوسيله  آن  مرتد  بحساب  مي‌آيد  و احكام  مرتد  بروي  جاري  است  مگر  اينكه  توبه‌كند. و  اگر  فعل  او  و كلام  او كفر نباشد،‌كشته  نمي‌شود  چون  او  كافر  نشده  است  بلكه  مرتكب  عصيان  و گناه  شده  است‌.
چنان  پيدا  است‌كه  سحر  از  جمله‌گناهان‌كبيره  است  و  ساحر  بسبب  سحرش  كشته  نمي‌شود،  مگر  اينكه  معتقد  به  حلال  بودن  آن  باشدكه  در آن  صورت  مرتد است‌،  پس  ساحربوسيله  خود  سحرمستحق  قتل  نيست‌،  بلكه  بسبب  حلال  دانستن چيزي‌كه  خداوند  آن  را  حرام  مي‌داند،  مستحق  قتل  است‌.
ابوهريره  روايت  كرده  است  كه  پيامبر صلي الله عليه و سلم    گفت‌: " اجتنبوا السبع الموبقات "، فقيل: يارسول الله وما هن؟ قال: " الشرك بالله، والسحر، وقتل النفس التي حرم الله قتلها إلا بالحق، وأكل ما اليتيم، وأكل الربا، والتولي يوم الزحف، وقذف المحصنات المؤمنات   [‌از هفت ‌گناه  كبيره‌اي ‌كه  هلاك‌كننده  هستند  بپرهيزيد،  سوال  شد كه  اي  پيامبر  خدا  چه  چيزهستند  آنها؟  فرمود: شريك  قرار  دادن  براي  خدا،  و  سحر،  و كشتن ‌كسيكه  خداوند كشتن  او  را  حرام‌كرده  است‌،  مگر  بحق  و  بدستور  اسلام‌،  و  خوردن  مال  يتيمان‌،  و  خوردن  ربا،  و  فرار  در  جهاد  و  متهم  ساختن  زنان  پاكدامن  مومن  به  زنا]‌،  ابن  حزم  دلايل ‌كفر  ساحر  و  وجوب  قتل  او  را  بررسي ‌كرده  و  مورد  مناقشه  قرار  داده  است  و گفته:به  صحت  پيوسته  است‌كه  سحر  خودكفر  نيست‌،  چنانچه  سحر كفر نباشد  قتل  ساحر  حلال  نيست‌،  چون  پيامبر صلي الله عليه و سلم   گفته  است‌:" لا يحل دم امرئ مسلم إلا بإحدى ثلاث: كفر بعد إيمان، وزنا بعد إحصان، ونفس بنفس    [ريختن  خون  مسلمان  حلال  نيست  مگر  در سه  مورد:‌كافر  شدن  بعد  از مسلمان  شدن  -‌مرتد  -‌و مرتكب  شدن  زنا بعد  از  ازدواج  و  ارتكاب  قتل‌كسي  بناحق‌]‌". ساحركافر  نيست  همانگونه  كه  بيان  داشته‌ايم‌. و  معلوم  است‌كه  مرتكب  قتل  و  زنا  هم  نشده  است  و  درباره  قتل  او  نص  صحيحي  هم  نيامده  است  تا  به  اين  سه  دسته  ملحق  شود  مانند  محارب  با  خداكه  درباره  او  نص  صريح  آمده  است‌،  پس  او  به  اين  سه  دسته  ملحق  مي‌شود.
سپس  ادامه  مي‌دهد  و  مي‌گويد: پس  بيقين  و  بدون  شك  ثابت  شدكه  ريختن خون  ساحر  حرام  است‌. شيعه  معتقد  است‌كه  ساحر  مرتد  و  حكم  او  حكم  مرتد  است.

به نقل از:
فقه السنه ، تأليف سيد سابق، مترجم محمود ابراهيمي، تهران، ناشر مردم‌سالاري، دوم 1387.



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

قال يعقوب بن المسيب : دخل المطلب بن حنظب على سعيد بن المسيب في مرضه وهو مضطجع فسأله عن حديث، فقال: أقعدوني فأقعدوه، قال: «إني أكره أن أحدث حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم وأنا مضطجع». الحلية الأولیاء؛ أبي نعيم اصفهانی. یعقوب پسر مسیب می گوید: مطلب بن حنظب به عیادت سعید بن مسیب رفت و دید که او بر پهلو خوابیده است، مطلب از وی درباره حدیثی پرسید، سعید گفت: مرا بنشانید، او را نشاندند، سپس فرمود: «من ناپسند می دانم که در حالت خوابیده حدیث رسول خدا صلی الله علیه وسلم را بازگو نمایم».

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 368
دیروز : 2137
بازدید کل: 9822476

تعداد کل اعضا : 616

تعداد کل مقالات : 11212

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010