Untitled Document
 
 
 
  2018 Nov 15

----

06/03/1440

----

24 آبان 1397

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ  مي‌فرمايد: « لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي ظَاهِرِينَ عَلَى الْحَقِّ لَا يَضُرُّهُمْ مَنْ خَذَلَهُمْ حَتَّى يَأْتِيَ أَمْرُ اللَّهِ »
 (پيوسته گروهي از امتم بر حق بوده و پيروز هستند، كسي‌كه ترک یاریشان کند به آنان ضرری نمي‌رساند. تا این که قيامت برپا مي‌شود).
مسلم (1920) از حديث ثوبان رضی الله عنه. ومانند آن از دیگر صحابه روایت شده است.

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>ذی الحجه > روزه ایام ذی الحجه

شماره مقاله : 7834              تعداد مشاهده : 850             تاریخ افزودن مقاله : 21/8/1389

روزه ی ايام ذي الحجه


شماره فتوى 518


الحمدلله،
امام نووى در شرح صحيح مسلم اينچنين بيان ميكند:

باب روزه ده روز (اول) ذي الحجة:
از عايشه رضي الله عنها روايت شده است كه گفت: "هرگز نديدم كه پيامبر صلى الله عليه و سلم ده روز اول ذي الحجة را روزه گرفته باشد"، و در روايتى ديگر ميگويد: "ده روز را روزه نگرفت"، علماء در اينمورد بيان داشته اند كه توهم ميشود كه روزه ده روز اول ذي الحجة مكروه است، و مقصود از اين ده روز، 9 روز اول ذي الحجة است، و علماء گفتند: " در واقع روزه گرفتن اين نه روز مكروه نيست بلكه شديدا مستحب است، و مخصوصا روز نهم كه روز عرفه باشد، و در فضيلت اين ده روز امام بخارى روايت كرده است كه پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: " ما من أيام العمل الصالح فيها أفضل منه في هذه "، يعنى: "در هيچ روزى اعمال صالح در آن بهتر از اين ايام (يعنى ده روز اول ذي الحجة) نخواهد بود"، و قول عايشه كه گفت: "پيامبر صلى الله عليه و سلم اين ده روز را روزه نگرفت" منظور اين است كه بعلت مرض، سفر، و يا اعذار ديگر باشد، و يا اينكه عايشه پيامبر صلى الله عليه و سلم را نديده كه اين ده روز روزه باشد، و اين دليل بر اين نيست كه پيامبر صلى الله عليه و سلم آن روزها را روزه نميگرفته است، و دليل اين تاويل روايتى است كه از هنيدة بن خالد از زنش از بعضى از زنان پيامبر صلى الله عليه و سلم وارد شده است كه گفت: پيامبر صلى الله عليه و سلم 9 روز اول ذي الحجة و روز عاشوراء و سه روز در ماه كه اولين دوشنبه و پنج شنبه ماه را شامل باشد روزه ميگرفت" (روايت أبو داود و أحمد النسائي، و شيخ البانى اين حديث را صحيح دانسته است).
بنابراين مستحب است كه 9 روز اول ذي الحجة را روزه گرفت، و مخصوصا روز نهم ذي الحجة كه روز عرفه باشد و روزه گرفتن آنروز گناهان يكسال گذشته و يكسال آينده مغفرت خواهد شد، و علاوه بر روزه، اعمال صالح ديگر مانند اذكار، قرائت قرآن، قيام الليل، صدقه، قربانى، و غيره، بسيار پر فضيلت خواهد بود و از ساير ايام ثوابش بيشتر است.

والله اعلم
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امام ابوالعباس قرطبی می گوید: "غناء با ادله وارده از کتاب و سنت ممنوع است."

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 306
دیروز : 4393
بازدید کل: 9820277

تعداد کل اعضا : 616

تعداد کل مقالات : 11212

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010