Untitled Document
 
 
 
  2019 Aug 25

----

23/12/1440

----

3 شهريور 1398

 

تبلیغات

حدیث

 

 رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: "شر الطعام طعام الوليمة، يمنعها من يأتيها، و يدعي إليها من يأباها، و من لم يجب الدعوة فقد عصي الله و رسوله" (متفق عليه)، يعنى: "بدترين عذا، غذاي وليمه‌اي است که فقراي نيازمند از آن منع و ثروتمندان بي‌نياز به آن دعوت شوند، وکسي که دعوت وليمه را اجابت نکند به راستي نافرماني خدا و رسول او را کرده است".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > علت اختلاف شیعه با اهل سنت در احکام و عقاید

شماره مقاله : 8010              تعداد مشاهده : 507             تاریخ افزودن مقاله : 23/8/1389

علت اختلاف شیعه با اهل سنت در احکام و عقاید

 

از آنجائيکه منهج و روش برداشت دو گروه با هم يکي نيست، لذا اين عدم تشابه در بسياري از موارد فقهي و عقيدتي اثر خود را گذاشته است، و گاهي اختلاف زياد و گاهي اندک و گاهي مشابه است، حتي مذهب تشيع با استناد به روايات دروغ از ائمه ي اهل بيت رضي الله عنهم، بگونه اي منهج خويش را مستقر نموده است که تا جايي که برايشان ممکن باشد با اهل سنت مخالفت کنند و مخالفت با اهل سنت را نشانگر هدايت مي دانند، شيخ صدوق از علي بن اسباط روايت ميكند كه گفت به امام رضا عليه السلام گفتم:گاهي مسئله اي پيش ميآيد كه فهميدن آن لازم است، و در شهري كه من هستم كسي از شيعيان شما نيست كه از او فتوي بگيرم، امام فرمودند: نزد فقيه همان شهر برو و از او فتوي بخواه، هرچه جواب داد بر عكس آن عمل كن كه حق در همين است. (عيون أخبار الرضا 1/275چاپ تهران). از حسن بن خالد روايت شده كه گفت: از امام رضا عليه السلام نقل گرديده كه فرمودند: شيعيان ما كساني هستند كه حرف ما را ميپذيرند، و بادشمنان ما مخالفت ميكنند، كسي كه چنين نباشد از ما نيست.(الفصول المهمة 225 چاپ قم)
موافقت با اهل سنت جايز نيست!! اين عنوان بابي است كه حر عاملي در كتاب خودش وسائل الشيعة بسته است، ميفرمايد: احاديث در اين باره متواتر است از جمله قول امام صادق عليه السلام در باره دو حديث متعارض كه فرمودند:آنها را با روايات عامه (مراد اهل سنت است) مطابقت دهيد، آنچه با روايات آنان موافق بود, آنرا ترك كنيد و آنچه با روايات آنان مخالف بود به آن عمل كنيد. همچنين فرمودند: هرگاه دو حديث متعارض به شما رسيد، به آنچه مخالف آنهاست عمل كنيد. نيز فرمودند: به آنچه خلاف عامه است عمل كن، و فرمود: آنچه مخالف عامه باشد سعادت در آن است. امام رضا عليه السلام فرمودند: هرگاه دو حديث را متعارض يافتيد، ببينيد كدام يك باعامه مخالف است به آن عمل كنيد، و آنچه با روايات آنان موافق بود آنرا بگذاريد. همچنين از قول امام صادق عليه السلام نقل شده كه: بخدا قسم جز استقبال قبله در نزد آنها چيزي از حق نمانده است. (الفصول المهمة ص325-326) حر عاملي در باره اينگونه روايات ميفرمايد: ازحد تواتر گذشته است, تعحب است كه بعضي متأخرين خيال كرده اند كه دليل ما در اينجا خبر واحد است. همچنين ميفرمايد: آنچه از اين احاديث متواتره ثابت ميشود اين است كه اكثر قواعد اصولي اي كه در كتب عامه وجود دارد باطل است. (الفصول المهمة 326)

نعمت الله جزائري ميگويد: ما با آنان (اهل سنت) در هيچ اصلي مشترك نيستيم. نه در إله, نه در پيامبر و نه در امام، زيرا آنها معتقدند پروردگارشان ذاتي است كه پيامبرش محمد و خليفه اش ابوبكر است، در حالي كه ما چنين خدايي را قبول نداريم و نه چنين پيامبري را ( لا نقول بهذا الرب ولا بذلك النبي) پروردگاري كه خليفه پيامبرش ابوبكر باشد خداي ما نيست و آن پيامبر هم پيامبر ما نيست (إن الرب الذى خليفة نبيه ابوبكر ليس ربنا ولا ذلك النبي نبينا) (الأنوار النعمانية 2/278 باب نور في حقيقة دين الإمامية والعلة التي من أجلها يجب الأخذ بخلاف ما تقوله العامة).

شيخ صدوق از ابواسحاق ارجاني روايت ميكند كه گفت: امام صادق عليه السلام فرمودند: آيا ميداني چرا به شما دستور داده شده برخلاف اهل سنت عمل كنيد؟ گفتم نميدانم! فرمود : زيراكه علي عليه السلام هيچ كاري نبوده كه انجام دهد مگر اينكه امت با او مخالفت ميكرد، تا اينكه امر او را باطل كنند، از آنچه نميدانستند از اميرالمؤمنين؛ ميپرسيدند، اما هرچه ايشان فتوا ميداد آنها ازپيش خودشان براي آن ضدي ميتراشيدند، تا اينكه حق را براي مردم وارونه جلوه دهند: (أتدري لم أمرتم بالأخذ بخلاف ما تقوله العامة فقلت: لا ندري، فقال: إن عليا لم يكن يدين بدين إلا خالف عليه الأمة! إلى غيره إرادة لإبطال أمره وكانوا يسألون أميرالمؤمنين س عن الشيء الذي لايعلمونه فإذا أفتاهم جعلوا له ضدا من عندهم ليلبسوا علي الناس) .(علل الشرائع ص531چاپ ايران)

و اين گوشه هايي از روايات دروغ منتسب به اهل بيت بود که متاسفانه جريان سبئيه با ساختن اين روايات قصد شکاف و اختلاف را در پيکره اي مسلمانان داشتند و تا حدودي موفق شدند.

اما از نظر قرآن براي هر انساني چه شيعه و چه سني و چه صوفيه واجب است که احکام خود را از قرآن و احاديث صحيح پيامبر صلي الله عليه وسلم اخذ کنند و لذا هيچ منعي در نظر علماي اهل سنت وجود ندارد که يک فرد شيعه يا صوفي به فقه اهل سنت پايبند باشد.


والله اعلم
وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين
سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

علامه ابن قیم در بیان مذهب امام شافعی درباره موسیقی می گوید: "اصحاب امام شافعی که به مذهب او آگاه هستند به تحریم غنا تصریح دارند و برکسانی که قائل به اباحه آن هستند مانند قاضی ابوطیب طبری و شیخ ابواسحاق و ابن صباغ، انکار کرده اند" [إغاثة اللهفان]

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 962
دیروز : 2077
بازدید کل: 10804858

تعداد کل اعضا : 617

تعداد کل مقالات : 11224

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010