Untitled Document
 
 
 
  2021 Mar 06

----

22/07/1442

----

16 اسفند 1399

 

تبلیغات

حدیث

 

رسول‌خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: (إِنَّکم سَتَحْرِصُونَ عَلَى الإِمارَةِ، وَسَتَکونُ نَدَامةً یوْم الْقِیامةِ، فَنِعْم الْمرْضِعَةُ، وَبِئسَتِ الْفَاطِمةُ) یعنی: «شما، برای رسیدن به فرمانروایی و ریاست، حرص و آز می‌ورزید، ولی روز قیامت باعث پشیمانی شما خواهد شد. ریاست، شیردهنده‌ی خوبی است (و لذات زیادی دارد)، اما (پس از مردن یا برکنار شدن از آن،) چه جدا شدن بدی دارد».[بخاري، شماره‌ي7148]

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>اشخاص>امام حسین رضی الله عنه > خیانت کوفیان به مسلم بن عقیل

شماره مقاله : 8170              تعداد مشاهده : 290             تاریخ افزودن مقاله : 15/9/1389

 خیانت به مسلم بن عقیل
 
هاشم معروف شیعی گوید: «استاندار(والی) جدید توانست نیرنگی به كار گیرد كه هانی بن عروه را كه فرستاده‌ی امام حسین را پناه داد و به خوبی از او پذیرایی كرد و در رأی و تدبیر شریكش بود، دستگیر كند لذا او را دستگیر كرد و پس از گفتگویی طولانی او را كشت و جسدش را از بالای قصردر محلی كه عموم مردم جمع شده بودند، انداخت. در نتیجه ترس و ذلت بر مردم چیره شد و هر كس به خانه‌اش رفت گویا اینكه مسئله‌أی دارای ‌اهمیت چندانی نمی‌باشد»([1]).
محمد كاظمی‌قزوینی (شیعه)می‌گوید: ابن زیاد وارد كوفه شد و سران عشایر و قبایل را احضار كرد و آنان را با لشكر شام تهدید و با وعده‌هایش تطمیع كرد، بنابراین اندك اندك از اطراف مسلم پراكنده شدند و او تنها ماند([2]).
عبدالحسین نورالدین عاملی گوید:
«مردم اندك اندك از اطراف مسلم پراكنده می‌شدند و كار به جایی كشیده بود كه زنی می‌آمد و به پسر و برادرش می‌گفت: برگردید، كسانی دیگر هستند كه این كار را انجام دهند و مردی می‌آمد و به پسر و برادرش می‌گفت: فردا كه لشكر شام به جنگ و شرارت بیاید، چه كار می‌كنید؟ برگردید و آن‌ها را می‌برد و هم‌چنان پراكنده می‌شدند، تا اینكه مسلم نماز مغرب را با 30 نفر خواند، وقتی وضعیت را به این صورت دید، از مسجد به سمت دروازه‌های ِكنده بیرون شد، هنوز به دروازه‌ها نرسیده بود كه تنها شد و هیچ كس با او نبود»([3]).
آری بهمین علت بود كه مسلم از حسین رضی الله عنه  خواسته بود كه از او درگذرد و او را به این ماموریت نفرستد. چون او انتظاری جز این از آنها نداشت و بخوبی می‌دانست كه شیعیان چگونه به علی رضی الله عنه  و پسرش حسن  رضی الله عنه  خیانت كردند لذا آنچه مسلم توقع داشت بوقوع پیوست و در برابر دیدگان آنانی كه او را دعوت كرده بودند و با آگاهی همه‌ی آنانی كه بنام امام حسین با او بیعت كرده‌ بودند؛ كشته شد و كسی از آنان دم بر نیاورد؟!
عبدالحسین شرف الدین ضمن این كه خیانتها، عهد شكنی‌های كوفیان و مدعیان طرفداری امام حسین را نقل می‌كند، می‌نویسد: آنان بیعت‌شان را شكستند و دست از حمایت امام كشیدند و بر پیمانشان ثابت نماندند و عهد شكنی كردند. آن حادثه یكی از رسواترین حوادث و ضایع‌كننده‌ترین حقوق و افتضاح‌ترین و زشت‌ترین كاری بود كه كردند و در نتیجه او و یارانش را تسلیم نمودند و جنگ بین او و دشمن درگرفت، و در پی آن به مقام و منزلتی عظیم شهادت دست یافت. در آن حادثه دشمن از هر طرف بر او هجوم آورد و او را محاصره كرد و او تنهای تنها بود و یار و یاوری نداشت…([4]).
 
خبر دردناك
عباس قمی‌گوید: سپس امام حسین رضی الله عنه  تا سحر منتظر ماند و آن وقت به خدمتكاران و جوانان دستور داد آب زیادی بر دارند؛ آب برداشتند و حركت كردند و رفتند تا به محلی بنام «زباله» رسیدند كه خبر عبدالله بن یقطر به او رسید، لذا یارانش را جمع كرد و نامه‌ای را در آورد و خواند. در آن نامه نوشته شده بود:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
اما بعد: خبر دردناكی به ما رسیده! مسلم بن عقیل و هانی بن عروه و عبدالله بن یقطر را كشتند! و فرمود شیعیان ما دست از یاری ما برداشتند و ما را تنها گذاشتند، لذا هر كس دوست دارد؛ بر گردد باكی نیست و مورد سرزنش واقع نخواهد شد.
بنابر این كسانی كه به طمع مال و مقام آمده بودند پراكنده شدند تا این كه تنها با خانواده‌اش و یارانی باقی ماند كه با ایمان و یقین از او پیروی كرده بودند([5]).


([1]) - سيرة الائمه الاثني عشرة2/61
([2]) - فاجعه الطف ص 7، و شيبه اين در تظلم الزهراء/149 و به سفير الحسين مسلم بن عقيل صفحه‌ي 50 به بعد و صفحه‌ي 113.
([3]) - ماساه احدي و ستين/27
([4])-المجالس الفاخره/62
([5]) -منتهي الآمال1/462، نفس المهموم/167، بحار الانوار44/374، لواعج الاشجان/67 محسن امين و المجالس الفاخرة/85، خير الاصحاب/37و107 نوشته‌ي عبدالهادي الصالح، شبهاي پيشاور /585 سلطان الواعظين، معالي السبطين1/267، معالم المدرستين3/67 مرتضي عسكري، مع الحسين في نهضته/163 اسد حيدر، دايرة المعارف الشيعه8/264 و كربلاء الثورة و المأساة/244 محامي‌احمد حسين يعقوب.

از کتاب:
استشهاد حسین رضی الله عنه، (ترجمه‌ی كتاب: من قتل الحسین؟)، تألیف: عبدالله بن عبدالعزیز، ترجمه: اسحاق دبیری (رحمه الله)، چاپ اول 1388/1430هـ، انتشارات حقیقت.

مصدر:
سایت دائرة المعارف شبکه اسلامی
IslamWebPedia.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امام مالك رحمه الله فرموده اند: "إنما أنا بشر أخطئ وأصيب فانظروا في رأيي فكل ما وافق الكتاب والسنة فخذوه وكل ما لم يوافق الكتاب والسنة فاتركوه" (روايت ابن عبد البر در "الجامع" 2/32) يعنى: "همانا من بشر هستم و (در مسائل فقهى) خطا ميكنم و يا صحيح ميگويم، پس در رأى من بنگريد، و هر مسئله اى كه با قرآن و سنت موافقت داشت بگيريد و اگر مخالف بود آنرا ترك كنيد"

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 1452
دیروز : 6572
بازدید کل: 6574818

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010