Untitled Document
 
 
 
  2018 Jul 17

----

04/11/1439

----

26 تير 1397

 

تبلیغات

حدیث

 

از ابن مسعود روايت است که پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمود : "ما أحد أکثر من الربا إلا کان عاقبة أمره إلي قلة" (صحيح ابن ماجه 5518)، يعنى: "کسي نيست که بسيار رباخواري کند، مگر اينکه فرجام کارش به کمي مال (ورشکستگي) مي‌انجامد".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>وحی > وحی دليلی بر یگانگی خداوند

شماره مقاله : 8199              تعداد مشاهده : 735             تاریخ افزودن مقاله : 15/9/1389

وحي، دليلي بر يگانگي خداوند

همراه با دلايل فطري و عقلي كه نشان از يكتابودن خداوند دارند، دلايل شنيداري نيز كه نسل‌هاي‌ مختلف از كتاب‌هاي خداوند و پيامبراني‌كه در سرزمين‌ها و دوران‌هاي مختلف‌ ظهور يافته‌اند، نقل نموده‌اند بر يگانگي خداوند دلالت دارند. كه اين دلايل شامل دعوت خدا و فرستادگانش است، براي ايمان به خدايي واحد و بي‌شريك و انجام عبادت فقط براي او و نيز شامل انكار و ردّ اقوامي است كه براي خدا شريك قائل شده و مرتكب كاري شده‌اندكه دلايلي از خداوند براي آن نازل نشده است.

در اين مجال، قرآن كه عهد الهي و محفوظ از تحريف است و مشتمل بر هدايت آسمان براي زمين است، رشته‌ي سخن به دست گرفته و برخي داستان‌هاي پيامبران را براي ما بازگو مي‌كندكه همه‌ي آنها براي بيان عقيده‌ي يكتاپرستي برانگيخته شدند. و اين همان دليلي‌است كه قرآن آن را بر ضدّ مشركيني به كار مي‌گيرد كه به همراه خداوند، خدايان ديگري را نيز مي‌پرستيدند. در حالي كه هيچ دليلي از عقل و وحي نداشتند.

اكنون به همراه يكديگر به قسمتي از سوره‌ي انبياء گوش فرا مي‌دهيم كه با توبيخ و انكار مشركين سخن مي‌گشايد و مي‌فرمايد :

] أمِ اتَّخَذُوا آلِهَةً مِنَ الأرْضِ هُمْ يُنْشِرُونَ * لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إلاَّ اللهُ لَفَسَدَتَا [ انبياء/21 ـ 22

] امِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً، قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُم هَذا ذِكْرُ مَنْ مَعِيَ وَ ذِكرُ مَنْ قَبْلِي بَلْ أكثرُهُم لا يَعْلَمُونَ الْحَقَّ فَهُم مُعْرِضُونَ * وَ مَا أرْسَلْنَاكَ مِنْ قَبْلِكَ مِنْ‌ رَسُولٍ إلاَّ نُوحِي إلَيهِ أنَّهُ لا إلهَ إلاَّ أنَا فَاعْبُدُونِ [ انبياء/ 24 ـ 25

«آيا آنان غير از يزدان، معبودهايي را به خداي گرفته‌اند؟! بگو دليل خود را (بر اين شرك) بيان داريد. اين (قرآن) راهنماي‌ كساني‌ است كه با من همراهند و اين (هم تورات و انجيل و ساير كتب آسماني) راهنماي كساني بوده كه قبل از من مي‌زيسته‌اند (هيچيك شرك را جايز نمي‌دانند) اصلاً اغلب آنان (چيزي از حق) نمي‌دانند و اين است كه (از يكتاپرستي به شرك) روي گردانند.»

خداوند در سوره‌ي احقاف از آنان دليلي نَقلي براي ادّعاي شرك‌آميزشان مي‌طلبد :

] ائتُونِي بِكِتَابٍ مِنْ قَبْلِ هَذَا أو اثَارَةٍ مِنْ عِلمٍ إنْ كُنْتُم صَادِقينَ [ احقاف/4

«(اگر فرضاً مي‌گوييد كه معبودان دروغين شما در آفرينش آسمان‌ها و زمين شركت داشته‌اند) كتابي (از كتب آسماني) پيش از اين (قرآن) يا يك اثر علمي (و باستاني) براي من بياوريد، اگر راست مي‌گوييد.»





به نقل از کتاب: حقيقت توحيد، تأليف شيخ يوسف القرضاوي





 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امير مؤمنان علي رضی الله عنه می‌فرمايد: «دشمني با مردم توشه بسيار بدي براي قيامت است.»(نظام الحكم في عهد الخلفاء الراشدين /156.)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 1587
دیروز : 1999
بازدید کل: 9243029

تعداد کل اعضا : 614

تعداد کل مقالات : 11212

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010