Untitled Document
 
 
 
  2019 Oct 23

----

23/02/1441

----

1 آبان 1398

 

تبلیغات

حدیث

 

«لا يَقْبَلُ الله صَلاة حَائضٍ إلاّ بخمارٍ»
«الله نماز هيچ زن بالغه‌اي را قبول نمي‌كند مگر با روسري»
احمد (6/150، 218، 259)، ابوداود (641)، ترمذي (377)، ابن ماجه 655، (ابن حبان) (1711)، حاكم 1/251 (917، 918) ترمذي گفته است «حسن صحيح»

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>تقیه > تقيه نزد اهل سنت و جماعت

شماره مقاله : 8290              تعداد مشاهده : 718             تاریخ افزودن مقاله : 18/9/1389

تقيه نزد اهل سنت عبارت است از: پنهان كردن عقيده باطن و انچه كه خلاف ظاهر است، و هنگام ترس از دشمن، بصورتيكه اگر عقيده خود را اشكار كند احتمال دارد كه كشته شود و يا به او ضرر برسد، و اين كار جائز است و رخصه اى است در دين هنگام ضرورت تا اينكه اگر كسى در جايى نزد دشمن گرفتار شد براى اينكه خود را نجات دهد ميتواند تقيه كند فقط با زبان و نه با عمل، و نيتش بايست بر ايمان استوار باشد، خداوند در قرآن ميفرمايد: "الا ان تتقوا منهم تقاة" يعنى: "مگر اينكه در برابر آنها (كفار) تقية كنيد" و تقاة در اين آيه همان تقيه است. 
ولى اگر حقيقت ايمانش را هنگام خطر راسخانه اظهار كند و نترسد و نتيجتا كشته شود اين عمل بهتر است از تقيه، و منزلتش نزد خداوند بالاتر ميباشد از كسى كه براى نجات خود تقيه ميكند.
با اينحال بعضى از علما تقيه را جائز ندانسته اند زيرا تقيه را فقط هنگام ضعف اسلام ميدانسته اند ولى بعدا كه اسلام قوت گرفت ديگر نيازى را به تقيه نميدانند.
پس تقيه نزد اهل سنت رخصه و آنهم هنگام ضرورت و ترس از كفار ميباشد نه ترس از مسلمانان، در صورتيكه نزد شيعه، تقيه را نزد مسلمانان و مخصوصا در برابر اهل سنت بكار ميبرند و آنرا از اساسيات دين خود ميدانند (و نه رخصه) بطوريكه تقيه را 9/10 (نه دهم) دين ميدانند، و آنها در معتبرترين كتابشان كه اصول كافى ميباشد رواتى از جعفر پسر محمد دارند كه ميگويد: "إن تسعة أعشار الدين في التقية ولا دين لمن لا تقية له" [أصول الكافي: 2/217" کلينى: "9/10 (نه دهم) دين تقيه ميباشد، و كسى كه تقيه نميكند ديندار نيست" !
و همچنين روايت دروغينى از پيامبر صلى الله عليه و سلم نقل ميكند كه ميگويد: "تارك التقية كتارك الصلاة" [جامع الأخبار: ص110، بحار الأنوار: 75-412.] يعنى: "ترك كننده تقيه مانند ترك كننده نماز است !" پس تقيه نزد آنها بمنزلت و اهميت نماز است. 


وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

«هدف استفاده از قرآن، فهم معانی و عمل به آنها می باشد و اگر غیر از این مقصود دیگری وجود داشته باشد، حافظ [آن قرآن] نه از اهل علم است و نه از اهل دین». [شیخ الإسلام ابن تیمیة: الفتاوی 23/54]

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 365
دیروز : 5264
بازدید کل: 10993339

تعداد کل اعضا : 617

تعداد کل مقالات : 11224

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010