Untitled Document
 
 
 
  2018 Jul 16

----

03/11/1439

----

25 تير 1397

 

تبلیغات

حدیث

 

از پيامبر صلى الله عليه و سلم وارد شده است كه: "كان صلى الله عليه وسلم يضع يده اليمنى على اليسرى" (روايت مسلم 401)، يعنى: "پيامبر صلى الله عليه و سلم (هنگام نماز) دست راستش را روى دست چپش قرار ميداد".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

فقه>مسائل فقهی>ذبح > آیا ذبح بوسیله شوک الکتریکی جایز است؟

شماره مقاله : 8293              تعداد مشاهده : 914             تاریخ افزودن مقاله : 18/9/1389

امروزه علماء تحقيق و بررسى كرده اند كه يك حيوان اگر ذبح شود دردش فقط يك و يا دو ثانيه ميباشد زيرا بمحض ذبح كردن خون حيوان به مغزش نميرسد و در نتيجه حيوان احساسش را از دست ميدهد و در عرض دو دقيقه بعلت انقباض ماهيچه ناشى از عدم رسيدن خون به بدن، همه خونش همراه با ميكروبات از جسمش خارج ميشود بدون اينكه هيچ دردى را حس كند زيرا همانطور كه گفته شد بعلت نرسيدن خون به مغزش شعور و احساسش را از دست داده است، در حاليكه كر حيوان ذبح نشود و توسط شوك الكتريكى و يا چيزهاى ديگر كشته شود، تمامى خونش در بدنش منجمد ميشود و خارج نميشود و در نتيجه رنگ گوشتش تيره تر از رنگ طبيعى گوشت ميشود و از حيواناتى كه ذبح شده اند زودتر فاسد ميشوند.

اگر حيوان كشته شود و ذبح نشود خون در رگهايش منجمد ميشود و به بيرون از بدن نميرود و در نتيجه ميكروب نيز همراه خون در بدن ميماند، و در واقع يكى از حكمتهاى ذبح نيز همين است كه ميكروب همراه خون به بيرون از بدن رانده شود، پس بيرون رانده شدن خون از بدن از نشانه هاى زنده بودن حيوان ميباشد، يعنى اگر حيوان را شوك الكتريكى بدهند و سپس آنرا ذبح كنند اگر خون زيادى از گردن حيوان پس از ذبح جارى شد پس حيوان زنده بوده و گوشتش حلال ميباشد، البته در صورتيكه بقيه احكام ذبح در نظر گرفته شده باشد، ولى اگر خون از گردن حيوان جارى نشد پس حيوان مرده بوده و از ميتة بشمار ميرود و گوشتش حرام ميباشد.

اگر حيوان را توسط شوك الكتريكى و يا چيز ديگرى ضعيف كنند و سپس قبل از اينكه بميرد آنرا ذبح كنند و خون از گردن حيوان جارى شود پس حيوان حلال ميشود در صورتيكه بقيه احكام شريعت نيز در نظر گرفته شود مانند ذبح فقط براى خداوند، اسم الله را ذكر كردن، توسط مسلمان و يا اهل كتاب (يعنى يهودى و يا نصرانى) ذبح شدن و غيره، ولى اگر توسط آن شوك الكتريكى حيوان كشته شود و سپس ذبح شود پس اين ذبح قابل قبول نيست زيرا حيوان مرده بوده و ميته بحساب ميرود پس حلال نيست.

و اگر شك داشته كه حيوان پس از شوك الكتريكى زنده بوده و يا مرده، در اينصورت اگر حيوان ذبح شود و خون از گردنش جارى شود و حيوان دست و پا بزند پس نشان ميدهد كه حيوان زنده بوده و در نتيجه حيوان حلال ميشود، خداوند ميفرمايد:

( حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلا مَا ذَكَّيْتُمْ ) المائدة/3 يعنى: «بر شما حرام‌ شده‌ است‌ مردار (يعني‌: حيواني‌ كه‌ خود ـ بدون‌ ذبح‌شرعي‌ ـ مي‌ميرد) و خون و گوشت‌ خوك‌ و آنچه‌ نامي ‌جز خدا به‌ هنگام‌ ذبحش‌ برده‌ باشند و آنچه‌ به‌ خفه ‌كردن‌ مرده‌ باشد و آنچه‌ به‌ سنگ‌ يا چوب‌ مرده‌ باشد و آنچه‌ از بلندي‌ افتاده‌ باشد و آنچه‌ به‌ شاخ ‌زدن‌ حيوان‌ ديگري‌ مرده ‌باشد و آنچه‌ درنده‌ از آن‌ خورده‌ باشد مگر آنچه ذبح‌ كرده‌ باشيد» يعني‌: "آنچه‌ را كه‌ قبل‌ از مردن‌ آنها به‌ موقع‌ ذبح‌ شرعي‌ كرده‌ باشيد و هنوز در آنها آثار و نشانه‌هاي‌ حيات‌ باقي‌ مانده‌ باشد به ‌طوري‌ كه‌ در هنگام‌ ذبح‌، از خود اضطراب‌ و عكس‌العمل‌ نشان‌ دهند؛ بر شما حلالند.

پس حيوانى كه توسط شوك الكتريكى و يا چيز ديگرى ضربه ببيند حكم اين چند گروه را دارد مگر اينكه قبل از مرگش ذبح شود.

و اگر حيوان را شوك الكتريكى بدهند و سپس ذبح كنند اما خون از گردنش روان نشود و دست و پا بزند پس معلوم ميشود كه حيوان توسط شوك الكتريكى كشته شده است و لذا گوشتش حرام ميشود زيرا ميته به حسب ميايد.

در ضمن بايست متذكر شد كه كسانى كه حيوان را شوك الكتريكى ميدهند و يا توسط چيزهاى ديگرى حيوان را ضعيف ميكنند و يا ميكشند در واقع حيوان را شكنجه ميدهند، چيزى كه اسلام آنرا حرام دانسته است، پيامبر صلي الله عليه و سلم فرموده است كه: ( لا تتخذوا شيئاً فيه الروح غرضاً ) (مسلم) يعنى: " چيزى که در آن روح ميدمد را هدف قرار نگيريد"، و همجنين از بيامبر صلى الله عليه و سلم روايت شده است كه فرمودند: "( إن الله كتب الإحسان على كل شيء ، فإذا قتلتم فأحسنوا القتلة ، وإذا ذبحتم فأحسنوا الذبحة ، وليحدّ أحدكم شفرته وليرح ذبيحته " (صحيح مسلم) يعنى: "خداوند نيكويى كردن را بر همه چيز لازم دانسته است، پس اگر كشتيد به احسان بكشيد، و اگر ذبح كرديد پس با احسان ذبح كنيد، و بايست شما تيغ (و يا چاقويش) را تيز كند و ذبيحه را (با سريعتر و راحتتر بريدن) راحت كند" (صحيح مسلم)

ولى اگر ذبح حيوان مشكل بود و چاره اى بجز ضعيف كردن حيوان توسط شوك الكتريكى را نداشت در اينصورت حكم ضرورت را پيدا ميكند و جائز است ولى بايست قبل از مرگش حتما آنرا با در نظر گرفتن احكام شرعى ذبح كند.
پس بطور خلاصه حيوانى را كه شوك الكتريكى ميدهند ممكن است چهار حالت داشته باشد:
1- شوك الكتريكى داده شود و سپس قبل از مرگش با در نظر گرفتن احكام شرعى ذبح شود، پس گوشتش حلال ميباشد.
2- شوك الكتريكى داده شود ولى قبل از ذبح كشته شده باشد، در اينصورت گوشتش حرام ميباشد اگر چه ذبح نيز بشود.
3- اگر معلوم نشود كه آيا حيوان توسط شوك الكتريكى مرده است و يا نه، در اينصورت اگر حيوان با در نظر گرفتن احكام شرعى ذبح شود و خون از گردنش روان شود و حيوان دست و پا بزند پس معلوم ميشود كه زنده بوده و گوشتش حلال ميباشد.
4- اگر در كشورى و يا شهرى اكثر حيواناتى را كه در كشتارگاه شوك الكتريكى ميدهند قبل از مرگشان ذبح ميشوند، در اينصورت حكم اغلبيت را پيدا ميكنند و خوردنشان اشكالى ندارد، ولى اگر معلوم شود كه در كشتارگاه اكثر حيواناتى را كه شوك الكتريكى ميدهند قبل از ذبح كشته ميشوند پس در اينصورت آن گوشتها حلال نميباشد.


وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

المهدي أبا عبد الله يقول: سمعت سفيان الثوري يقول: كان يقال أول العلم الصمت، والثاني الاستماع له وحفظه، والثالث العمل به، والرابع نشره وتعليمه. مهدی ابو عبدالله گفت: شنیدم سفیان ثوری می فرمود: «ابتدای علم سکوت است، و دوم شنیدن علم و حفظ آن است، و سوم عمل کردن به آن، و چهارم نشر و تعلیم آن است». "حلية الأولياء وطبقات الأصفياء" حافظ أبو نعيم اصفهاني.

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 1135
دیروز : 6294
بازدید کل: 9240578

تعداد کل اعضا : 614

تعداد کل مقالات : 11212

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010