Untitled Document
 
 
 
  2019 Feb 24

----

18/06/1440

----

5 اسفند 1397

 

تبلیغات

حدیث

 

 رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: "شر الطعام طعام الوليمة، يمنعها من يأتيها، و يدعي إليها من يأباها، و من لم يجب الدعوة فقد عصي الله و رسوله" (متفق عليه)، يعنى: "بدترين عذا، غذاي وليمه‌اي است که فقراي نيازمند از آن منع و ثروتمندان بي‌نياز به آن دعوت شوند، وکسي که دعوت وليمه را اجابت نکند به راستي نافرماني خدا و رسول او را کرده است".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>دعا و اذکار>ذکر > حکم اذکار برای شخص جنب

شماره مقاله : 8491              تعداد مشاهده : 946             تاریخ افزودن مقاله : 25/9/1389

براى شخص جُنُب، جائز است كه اذكار را در همه وقت بخواند مانند تسبيح، تهليل، تكبير، و تحميد گفتن و غيره، حتى أذان گفتن نيز جائز ميباشد در صورتيكه در داخل مسجد نباشد، زيرا از عايشه صديقه رضي الله عنها وارد شده است كه گفت: "رسول الله صلى الله عليه و سلم ذكر خداوند را در همه اوقات بجاى مياورد" (روايت مسلم / باب حيض 558) ، ولى نماز خواندن، قرائت قرآن (چه از روى قرآن و يا از حفظ)، دست زدن به قرآن، ماندن در مسجد، براى شخص جُنُب جائز نيست.

در سنت پيامبر صلى الله عليه و سلم ثابت شده است كه هيچ چيزى او را از خواندن قرآن منع نميكرد مگر اينكه جُنُب باشد.

و امام احمد در روايتى از علي ابن ابي طالب روايت كرده است كه روزى از حمام فارغ شدند و سپس آياتى از قرآن را تلاوت كردند و گفت: اين براى كسى است كه جُنُب نباشد، ولى براى شخص جُنُب حتى خواندن يك آيه نيز روا نيست" يعنى شخص بدون وضوء ميتواند قرآن بخواند ولى براى شخص جُنُب تلاوت حتى يك آيه هم جائز نيست.

در ضمن، شخص جُنُب ميتواند بدون غسل نيز بخوابد، ولى مستحب است كه قبل از خوابيدن وضوء بگيرد و سپس بخوابد، زيرا اگر بدون وضوء بخوابد ملائكه وارد آن خانه نميشود، ولى اگر وضوء بگيرد، گر چه غسل نيز نكرده باشد مانع ورود ملائكه نميشود. پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده است كه: " لا تدخل الملائكة بيتاً فيه كلب و لا صورة " (متفق عليه(، يعنى: "ملائكه وارد خانه اى نميشود كه در آن سگ و يا عكس (جاندار) باشد" و همچنين از عمر روايت شده است كه از رسول الله صلى الله عليه و سلم پرسيدند: "اى رسول الله، آيا يكى از ما ميتواند بخوابد در حالى كه جُنُب باشد؟ پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند: "بله، اگر وضوء بكيرد". (روايت بخاري / باب غسل 280).

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

سفيان ثوري: ابليس بدعت را بيش از معصيت دوست دارد، زيرا معصيت قابل توبه است، و بدعت نيست.

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 1872
دیروز : 2613
بازدید کل: 10252842

تعداد کل اعضا : 617

تعداد کل مقالات : 11224

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010