Untitled Document
 
 
 
  2017 Nov 25

----

06/03/1439

----

4 آذر 1396

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند:
" لا يحل لمسلم أن يهجر أخاه فوق ثلاث فمن هجر فوق ثلاث فمات دخل النار " (روايت أبو داود 5/215 ودر صحيح الجامع 7635)
يعنى: "براى هيچ مسلمانى حلال نيست كه برادر دينى اش را تا بيشتر از 3 روز قهر كند، پس هر كسى كه بيشتر از 3 روز قهر كند و از دنيا رفت وارد دوزخ ميشود".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

اجتماعی>زن>زن > اعمال مخالف با شرع برخی از بانوان مسلمان در خانواده و زندگی زناشویی

شماره مقاله : 8768              تعداد مشاهده : 912             تاریخ افزودن مقاله : 16/12/1389

 اعمال مخالف با شرع برخی از بانوان مسلمان در خانواده و زندگي زناشويي


1.   استفاده از ظروف طلا و نقره و خوردن و آشاميدن در آن‌ها. مانند قاشق و چنگال طلا و غيره. پيامبر  صلی الله علیه و سلم  ما را از اين كار بازداشته و فرموده است : «در ظروف طلا و نقره نياشاميد و در كاسه‌هاي طلا و نقره نيز نخوريد. اين‌ها در دنيا براي غير از شماست و در آخرت مختص شماست». [متفق عليه].
حكمت تحريم آن‌ها چه بسا به خاطر اسراف، فخرفروشي، تكبر و دل‌شكني فقرا باشد. پيامبر  صلی الله علیه و سلم  فرموده است : «كسي كه در ظروف طلا يا نقره مي‌خورد يا مي‌آشامد، در واقع فقط آتش جهنم را در شكمش به صدا در مي‌آورد». [روايت مسلم].
2.   آويزان كردن تصاوير روح‌دار بر ديوار خانه يا گذاشتن آن‌ها و مجسمه بر روي تاقچه، چنانچه در مظان شرك و بزرگداشت باشند.
پيامبر  صلی الله علیه و سلم  فرموده است : «فرشتگان به خانه‌اي كه در آن سگ يا تصوير باشد، وارد نمي‌شوند». [روايت مسلم].
3.   مخالفت با چندزني و خائن دانستن شوهر در حق همسرش به سبب اينكه چندزني را روا دانسته است، هرچند بتواند به شرايط و آداب آن عمل كند.
چنين نگرشي درست نيست، زيرا خداوند فرموده است : «و اگر در اجراي عدالت ميان دختران يتيم بيمناكيد، هرچه از زنان [ديگر] كه شما را پسند افتاد، دو دو، سه‌سه، چهار چهار، به زني گيريد. پس اگر بيم داريد به عدالت رفتار نكنيد به يك [زن آزاد] يا به آنچه [از كنيزان] مالك شده‌ايد [اكتفا كنيد]. اين [خودداري] نزديك‌تر است تا به ستم گراييد و [بيهوده عيالوار گرديد]. [نساء 3].
بنابراين خداوند اصل چندزني را روا داشته، گرچه آن را مشروط به آداب و شرايطي دانسته است و نمي‌توان مطلقاً آن را مردود و ناپسند دانست، زيرا در اين صورت مصداق اين فرموده‌ي خداوند مي‌شويم كه مي‌فرمايد : «اين بدان سبب است كه آنان آنچه را خدا نازل كرده است خوش ندانسته، و [خدا نيز] كارهايشان را باطل كرد». [محمد : 9].
يا اين آيه كه مي‌فرمايد : «و هيچ مرد و زن مؤمني را نسزد كه چون خدا و فرستاده‌اش به كاري فرمان دهند، براي آنان در كارشان اختياري باشد؛ و هر كس خدا و فرستاده‌اش را نافرماني كند قطعاً دچار گمراهي آشكاري گرديده است». [احزاب : 36].
4.   نافرماني از شوهر و بلند كردن صدا در برابر او نيز ناسپاسي و انكار خوبي‌هايش و هميشه با سبب و بي‌سبب از او گلايه داشتن.
از عمه‌ي حصين بن محصن روايت كرده‌اند كه گفت : «براي كاري پيش پيامبر خدا صلی الله علیه و سلم  رفتم. حضرت فرمود : اين زن كيست! آيا شوهر دارد؟ عرض كردم : بله، فرمود : در حق او چگونه‌اي؟ گفتم : هيچ حقي را از او فرو نمي‌گذارم، مگر آنكه نتوانم. فرمود : تو در نزد او چه جايگاهي داري؟‌ قطعاً او سبب بهشتي يا دوزخي شدن تو خواهد بود». [روايت نسايي].
همچنين پيامبر  صلی الله علیه و سلم  فرموده است : «اگر مي‌خواستم شخصي را فرمان دهم تا براي كسي به سجد افتد، قطعاً زن را فرمان مي‌دادم تا براي شوهرش سجده كند». روايت ترمذي و احمد].
بنابراين شوهر بر همسرش حق بزرگي دارد، و فرمانبري از او واجب است. راستي چگونه است حال آن زناني كه در حق شوهرانشان سهل‌انگارند و از او نافرماني مي‌كنند و او را از خود ناراضي نگه مي‌دارند.
پيامبر  صلی الله علیه و سلم  فرموده است : «سه گروه هستند كه نماز و دعايشان بالاتر از گوش‌هايشان نمي‌رسد : برده‌ي فراري تا اينكه بازگردد. زني كه شب را به صبح رساند و همسرش از او خشمگين باشد، و پيشواي مردمي كه او را دوست نمي‌دارند». [روايت ترمذي].
5.   افشاي آنچه در روابط زناشويي رخ مي‌دهد؛ از قبيل، گفت‌وگوهاي شخصي، اسرار و اختلافاتي كه چه بسا ميان هر زن و شوهري وجود داشته باشد.
اين‌ها جزء‌ اسرار زن و شوهر است و نمي‌بايد آن‌ها را پيش خويشاوندان، دوستان و ديگران فاش نمود. به ويژه امور مربوط به روابط جنسي ميان زن و شوهر كه جداً بايد از بازگفتن آن‌ها خودداري كرد.
6.   كاهش غيرضروري تولد فرزند و تلاش براي محدود كردن نسل. امري كه موجب كاهش امت اسلامي مي‌شود. پيامبر  صلی الله علیه و سلم  فرموده است :
«با زناني كه بسيار مهربان و بچه مي‌زايند، ازدواج كنيد، زيرا كثرت شما موجب افتخار من در برابر امت‌هاي ديگر است». [روايت ابوداود و نسايي].
نبايد از ترس فقر و تنگدستي از داشتن فرزند بيش‌تر خودداري كرد، مگر اينكه در اين ميان ضرورت و عذري وجود داشته باشد، مانند بيماري يا ناتواني در تربيت آنان. زيرا خداوند چنانكه به شما روزي داده است، روزي آ‌نان را نيز خواهد داد. خداوند بلندمرتبه مي‌فرمايد :
«و چه بسا جانداراني كه نمي‌توانند متحمل روزي خود شوند. خداست كه آن‌ها و شما را روزي مي‌دهد، و اوست شنواي دانا». [عنكبوت : 60]
همچنين روا نيست به سبب ترس از شكسته شدن و از دست دادن زيبايي و نشاط جواني به تأثر از تبليغات دشمنان اسلام، از داشتن فرزندان بيش‌تر سر باز زد.
و به ياد داشته باشيد كه انسان چون از دنيا رود، پرونده‌ي اعمالش بسته مي‌شود، مگر در سه مورد كه يكي از آن‌ها داشتن فرزند صالح است كه براي او دعا مي‌كند.
از اين‌رو اگر داراي فرزنداني باشي كه آنان را طبق آموزه‌هاي ديني تربيت كرده باشي، پس از مرگت نيز از نتيجه‌ي اين كارت بهره‌مند خواهي شد.
7.   مسؤول ندانستن خود در برابر خداوند نسبت به خانواده. پيامبر  صلی الله علیه و سلم  فرموده است : «همه‌ي شما (در مسؤوليت داشتن) چون شبانيد، و همه‌ي شما در قبال رعيت خود مسؤول هستيد. پيشوا و رهبر چون شبان است و در قبال رعيتش مسؤول است، و مرد در خانواده‌اش چون شبان است و در قبال رعيتش مسؤول است، و زن در خانه‌ي همسرش چون شبان است و در قبال رعيتش مسؤول است». [متفق عليه]
8.   اهتمام نداشتن به تربيت فرزندان، تربيت اسلامي و درست و بدون تأثيرپذيري از فرهنگ غيراسلامي كه از سوي دشمنان اسلام به جوامع اسلامي نفوذ مي‌يابد.
به عنوان نمونه مادر در خريد پوشاك فرزندانش دقت ندارد و براي آنان لباس‌هايي مي‌خرد كوتاه و نامناسب يا لباس‌هايي كه بر آن‌ها تصاوير و جملات فرهنگ بيگانه كه با فرهنگ و آموزه‌هاي ديني منافات دارد، قرار دارد. يا اينكه موهاي سر فرزندش را به شكل و فرم موهاي غربيان اصلاح مي‌نمايد كه همه‌ي اين كارها به سبب تقليد و تشبه به نامسلمانان و دوري از فرهنگ و هويت خويش ناروا و ناپسند است.
9.   وادار ساختن شوهر به تهيه‌ي آنچه كه فراتر از توان است. از قبيل خريد لوازم تزييني منزل، هدايا و پوشاكي كه هزينه‌ي بالا مي‌طلبد.
10.   عدم تلاش و دقت براي زيبا و آراسته ظاهر شدن به هنگام آمدن شوهر به منزل. برخي زنان با لباس آشپزي كه بوي غذا به خود گرفته است از شوهرشان استقبال مي‌كنند، ولي برعكس وقتي براي ديدار دوستانشان از منزل بيرون مي‌روند، كاملاً خود را آراسته و زيبا مي‌نمايند.
11.   درخواست طلاق بدون هيچ مشكل و سبب شرعي. پيامبر  صلی الله علیه و سلم  فرموده است :
«هر زني كه بدون هيچ مشكلي از شوهرش طلاق درخواست نمايد بوي بهشت هم بر او حرام است». [روايت ابوداود و ابن ماجه]

از کتاب: اعمال مخالف با شرع برخی از بانوان مسلمان، گردآوری: عبدالله بن عبدالرحمن الجبرین، مترجم: مجید احمدی
 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

از محمّد بن عقيل بن ابي طالب روايت است: علي رضی الله عنه براي ما سخنراني كرد و گفت: اي مردم! شجاع‌ترين مردم كيست؟ گفتيم: شما، اي امير مؤمنان! گفت: ابوبكر صديق رضی الله عنه شجاع‌ترين مردم است، در روز جنگ بدر ما براي رسول الله صلی الله علیه و سلم سايه‌باني درست كرده بوديم، گفتيم: چه كسي در كنار پيامبر صلی الله علیه و سلم از ايشان نگهباني مي‌کند تا كسي از مشركان به او نزديك نشود؟ كسي جز ابوبكر براي نگهباني نايستاد، او بود كه با شمشير از غلاف كشيده كنار سر مبارك او ايستاده بود، هرگاه كسي مي‌خواست به رسول الله صلی الله علیه و سلم نزديك شود ابوبكر با شمشيرش جلوي او را مي‌گرفت و من خودم (علي) ديدم كه مشركان گلوي رسول الله صلی الله علیه و سلم را گرفته‌اند و تكان مي‌دهند و مي‌گويند: تو همان كسي هستي كه معبودان را‌ يكي دانسته‌اي، سوگند به خدا كسي جز ابوبكر رضی الله عنه به ‌او نزديك نشد، در آن زمان ابوبكر دو گيسوي بلند داشت، در حالي كه با سرعت مي‌آمد گيسوانش را كنار مي‌زد، آمد و گفت: واي بر شما! آيا مردي را مي‌كشيد كه مي‌گويد: پروردگارم الله ‌است و برايتان از جانب پروردگارش آيات و نشانه‌هاي واضح و و روشن آورده‌است! در آن روز ‌يكي از دو گيسوي ابوبكر كنده شد. راوي می‌گويد: علي مخاطبان را سوگند داد كه ‌آيا نزد شما مؤمن آل فرعون بهتر بوده ‌يا ابوبكر؟ مردم چيزي نگفتند، علي گفت: سوگند به خدا ابوبكر از مؤمن آل فرعون بهتر است، آن مرد که ايمانش را پوشيد، خداوند او را ستود. امّا ابوبكر جان و خون و مالش را در راه خدا فدا كرد(المستدرک(3/67)صحیح است برشرط مسلم و ذهبی موافق آن است).

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 346
دیروز : 2077
بازدید کل: 7984063

تعداد کل اعضا : 613

تعداد کل مقالات : 11134

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010