Untitled Document
 
 
 
  2019 Jun 16

----

12/10/1440

----

26 خرداد 1398

 

تبلیغات

حدیث

 

 پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده است: "من نسي صلاة فليصلها إذا ذكرها لا كفارة لها إلا ذلك" - بخاري ( 572 ) ومسلم ( 684 ) يعنى: "اگر كسى نمازى را فراموش كرد پس هر وقتى كه بيادش آمد بايست آنرا ادا كند، هيچ كفاره اى بجز آن ندارد" و در صحيح مسلم آمده است: "أو نام عنها" يعنى: "يا اگر خوابش برد".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>مسائل و عقايد اسلامي>اهل سنت و جماعت > اهل سنت و اهل بيت

شماره مقاله : 911              تعداد مشاهده : 535             تاریخ افزودن مقاله : 15/7/1388

اهل سنت و اهل بيت

تعريف اهل بيت:
وقتي گفته مي شود «اهل بيت»، يعني اهل و خانواده شخص، و«التأهل» يعني ازدواج كردن. و «آل بيت» يعني ساكنان خانه، و اهل اسلام يعني پيروان دين اسلام و اما اهل چنانكه در معجم مقاييس اللغة آمده «آل الرجل» يعني اهل او و «آل الله و رسوله» يعني اولياء و دوستان خدا و پيامبر، اصل كلمه اهل بوده، سپس هاء به همزه تبديل شده «آأل» وقتي دو تا همزه پي در پي آمد دومي به الف مبدل شد، و غالبا اين كلمه مضاف نمي شود مگر جائيكه كه دلالت بر شرف داشته باشد.
مثلا گفته نمي شود «آل الحائك» برخلاف اهل كه چنين نيست، مي توان گفت«أهل الحائك» و «بيت» شخص عبارت از خانه و شرف اوست.اگر مطلقاً «البيت» گفته شود منظور خانه كعبه است، زيرا كه دلهاي مؤمنان به او ميل دارد، و نفسها در آن آرامش پيدا مي كند، زيرا كه قبله است، اگر به اصطلاح عصر جاهلي اهل بيت گفته شود منظور ساكنان مخصوص آن خانه است و اما بعد از اسلام اگر مطلقاً اهل بيت گفته شود منظور اهل بيت پيامبرصلي الله عليه و آله وسلم است.


آل رسول كيست؟
علماء در باره تشخيص دقيق اهل بيت رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم اختلاف نظر زيادي دارند، كه مشهور ترين آن عبارت است از اينكه اهل بيت:
1ـ كساني هستند كه صدقه برآنان حرام گرديده است. اين رأي جمهور است.
2ـ اولاد پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم و همسران ايشان است، اين رأي ابن العربي در احكام القرآن است كه از آن دفاع كرده است، بعضي بر همين رأي هستند اما همسران حضرت را داخل نمي دانند.
3ـ آل پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم كساني هستند كه تا روز قيامت از ايشان پيروي مي كنند، امام نووي در شرحش بر صحيح مسلم و صاحب انصاف از اين ديدگاه دفاع كرده اند.
4- بعضي علماء هم آل را منحصر به پرهيزگاران از پيروان مصطفي صلي الله عليه وآله وسلم دانسته اند.
پرسش: كسانيكه از صدقه محروم شده اند چه كساني هستند؟
پاسخ: بني هاشم و بني عبدالمطلب، اين قول راجح و رأي جمهور است.
5- بعضي علماء آنها را فقط منحصر به بني هاشم دانسته اند.
6- مراد از آل رسول صلي الله عليه وآله وسلم از ديدگاه شيعيان امامي اثناعشري فقط دوازده امام است (به اضافه حضرت فاطمه رضي الله عنها هيچ كس ديگري را در آن داخل نميدانند.) گروهاي مختلف تشيع از اهل بيت تعريفهاي متفاوتي دارند. قول راجح همان قول اول است.


اهل سنت و اهل بيت
هيچ كتابي از كتب اعتقادي اهل سنت نيست كه در آن ذكري از اهل بيت رضوان الله عليهم اجمعين نباشد، بدليل اهميتي كه دارد علماء آنرا جزو مسائل اعتقادي شمرده اند، و درباره آن كتابها نوشته اند. خلاصة عقيدة اهل سنت را در اين زمينه شيخ الاسلام ابن تيميه در عقيدة واسطيه نگاشته است، با اين كه اين كتاب بسيار مختصر است مي نويسد: اهل سنت اهل بيت پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم را دوست مي دارند و با آنان موالات مي ورزند، و وصيت و سفارش پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم كه فرمودند:
(اذكِّرُكم الله في أهل بَيتي اذكركم الله في أهل بيتي) را درباره آنان بجاي مي آورند .
همچنين رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم هنگامي كه عمويشان عباس خدمت ايشان شكايت كرد كه بعضي قريشي ها با بني هاشم جفا مي كنند فرمودند:
(قسم به ذاتيكه جانم در دست اوست هرگز مؤمن نمي شوند تا اينكه شما را بخاطر خدا و بخاطر خويشاوندي با من دوست بدارند).
و فرمودند:
« خداوند از ميان همه مردم خاندان اسماعيل و از ميان آنان كنانه و از كنانه قريش و از قريش بني هاشم و از ميان بني هاشم مرا برگزيد».
به همين نص اكتفا مي كنيم آنهم از امامي كه بعضي برادران شيعه با او عداوت خاصي دارند.



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

عن أبي قيس، عن الحسن، قال: «لا تخالفوا الله عن أمره فإن خلافاً عن أمره عمران دار قضى الله عليها بالخراب». الحلية الأولیاء؛ أبي نعيم اصفهانی. امام حسن بصری رحمه الله فرمودند: «با اوامر خداوند مخالفت نکنید، چرا که مخالفت از امر وی موجب آبادانی دنیا است، ولی خداوند متعال (مخالفت با خود را) با ویران ساختن آن جبران می کند».

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 982
دیروز : 1501
بازدید کل: 10636073

تعداد کل اعضا : 617

تعداد کل مقالات : 11224

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010