Untitled Document
 
 
 
  2019 Aug 18

----

16/12/1440

----

27 مرداد 1398

 

تبلیغات

حدیث

 

رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: "من يسر على معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة" (روايت مسلم)
«كسى كه بر تنگدستى آسانگير باشد، خداوند در دنيا و آخرت بر او آسان ميگيرد».

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>شیعه > عقیده بداء

شماره مقاله : 2092              تعداد مشاهده : 494             تاریخ افزودن مقاله : 18/4/1389

چرا معتقد به بداء هستند؟

س - با وجود اینکه عقیده بداء مخالف قرآن و سنّت و اقوال ائمه است چرا آنها به آن معتقدند؟ 
ج- شیخ و عالم شیعه سلیمان بن جریر می­گوید: « ائمه رافضه برای شیعیان خود دو مقوله را ابداع کردند که با وجود آن دو؛ مردم هرگز گفته­هایی را که به نام ائمه می­گفتند تکذیب نمی­کردند و آن دو مقوله عبارتند از بداء و اجازه دادن به تقیه کردن، بنابراین امامانشان وقتی خود را در میان شیعیان در مقام پیامبران قرار داده­اند و ادعا کرده­اند که همه اتفاقات گذشته و آینده را می­دانند، وقتی به شیعیان خود گفته­اند: فردا یا در آینده چنین و چنان می­شود؛ اگر حرفشان درست از آب در می­آمد به شیعیان می­گفتند: آیا به شما نگفتیم که این چنین خواهدبود، پس ما از سوی خدا به همان چیزهایی که پیامبران آگاه بوده­اند آگاه هستیم. ولی اگر حرفشان بر خلاف واقع از آب درمی­آمد برای شیعیان خود عذر می­آورند به اینکه برای خدا در این مورد بداء شده است[1].
به عنوان مثال علمای شیعه ادعا کرده­اند که امامانشان اجل و تاریخ وفات­، روزی و بلایا و بیماری­ها و همه حوادث آینده را می­دانند، اما در این مورد شرط بداء را در نظر می­گرفتند[2].
بنابراین بداء حیله­ای است برای توجیه و روپوش گذاشتن بر ادعاهای دروغ علمای شیعه.
علمای شیعه به پیروانشان دستور داده­اند که به مقتضای این عقیده در برابر تناقضگویی و اختلاف و دروغ­های آنها تسلیم شوند، و روایت کرده اند که هرگاه امامشان بر خلاف واقع خبر می­داد می­گفت: «هرگاه شما را به چیزی خبر دادیم و مطابق با گفته­ی ما اتفاق افتاد بگویید: خدا و پیامبرش راست گفتند، و اگر بر خلاف آنچه گفته بودیم اتفاق افتاد بگویید: خدا و پیامبرش راست گفتند، و اینگونه دوبار شما پاداش دریافت می­کنید ...»[3].
 
 
به نقل از: سؤال و جوابهايي در مورد شیعیان اثنا عشری، تألیف: عبدالرحمن بن سعد الشثری، مترجم: اسحاق دبیری
 
 
 

 
[1] - المقالات و الفرق سعد قمی ، ص 78 ، و فرق الشیعه نوبختی ، ص 65 .
[2] - تفسیر قمی 2 / 290 ، بحارالانوار 4 / 101 .
[3] - تفسیر قمی 1 / 310 – 311 ، بحار الانوار 4 / 99 .



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

اميرمؤمنان علي رضی الله عنه  فرمود: «هرگاه ‌از رسول‎الله  صلی الله علیه و سلم  برای شما حديث نقل كردند نسبت به آن حديث بهترين، هدايت‌يافته‌ترين و پاكترين معنا و مفهوم را در نظر داشته باشيد.» (مسند احمد 2/211 احمد شاكر – اسناد آن صحيح است.)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 789
دیروز : 3492
بازدید کل: 10788462

تعداد کل اعضا : 617

تعداد کل مقالات : 11224

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010