Untitled Document
 
 
 
  2018 Dec 14

----

05/04/1440

----

23 آذر 1397

 

تبلیغات

حدیث

 

پيامبر صلى الله عليه و سلم فرمودند:
"إيَّاكُمْ والجُلُوسِ في الطُّرُقَات"، قَالُوا: يَارَسُول اللَّه مالَنَا مِنْ مجالِسِنا بُد: نَتَحَدَّثُ فيها. فَقالَ رسُولُ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم: "فإذا أبَيْتُمْ إلاَّ المجْلِس، فأَعْطُوا الطَّرِيقَ حَقَّهُ"، قَالُوا: ومَا حَقُّ الطَّرِيق يَارَسُولَ اللَّه؟ قَال: "غَضَّ البصر، وكَفُّ الأذَى ، وردُّ السَّلام، والأمْرُ بِالمَعْرُوفِ والنَّهىُ عنِ المُنْكَرِ" (متفقٌ عليه)
يعنى: "از نشستن در راهها بپرهيزيد"، گفتند: يا رسول الله صلي الله عليه وسلم ما چاره اى از اين نشستن هايمان نداريم که در آن صحبت مي کنيم. رسول الله صلي الله عليه وسلم فرمود: "پس هرگاه ناگزير از نشستن شده ايد، حق راه را بدهيد"، گفتند: حق راه چيست، يا رسول الله صلي الله عليه وسلم؟ فرمود: "پوشيدن چشم، خود داري از اذيت و آزار و جواب دادن سلام و امر به کارهاي پسنديده و نهي از کارهاي بد".

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

الهیات و ادیان>فرقه ها و مذاهب>ظاهری

شماره مقاله : 2346              تعداد مشاهده : 943             تاریخ افزودن مقاله : 7/5/1389

مذهب ظاهرى يكى از مذاهب اهل سنت هسـت، و بنيانگذار مذهب ظاهرى شخصى بنام داود بن علي أصفهاني است، و امام أبو محمد ابن حزم أندلسي در كتابش "المُحَلّى" اين مذهب را تجديد كرد، لذا ابن حزم از علماء برجسته اين مذهب بشمار ميرود.



و مذهب ظاهرى يك مذهب فقهى است و مذهب عقيدتى نيست، و مذهبى است كه به ظاهر قرآن و احاديث پيامبر صلى الله عليه و سلم نگاه ميكند و علت و تعليل و قياس و رأى و تاويل را نفى ميكند، و اگر دليلى از قرآن و سنت براى حرمت يك مسئله اى نبود، آنرا مباح ميدانند و دليلشان اين ايه است كه ميگويد: " هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً " (البقرة : 29)، يعنى: " اوست‌ آن‌ ذاتي‌ كه‌ آنچه‌ در زمين‌ است‌ همه‌ را براي‌ شما آفريد "



مثلا در مورد حديث پيامبر صلى الله عليه و سلم كه فرمودند: "لا يبولن أحدكم في الماء الدائم ثم يغتسل فيه" (كسى در آب راكد ادرار نكند كه سپس در آن آب غسل كند"، علت ممنوع بودن غسل در اين آب راكد، نجسات است زيرا در آن ادرار شده، ولى در مذهب ظاهرى فقط منع كردن ادرار در آب راكد از آن نتيجه ميگيرند، و ميگويند كه اگر كسى در شيشه اى ادرار كند و سپس آنرا در آب راكد بريزد ميتواند در آن آب غسل كند زيرا فقط از غسل كردن در آبى منع شده كه مستقيما در آن ادرار كرده باشد، ولى درستش اينست كه علت منع بودن وجود ادرار يعنى نجاست در آب راكد است، چه مستقيما كسى در آن ادرار كند و چه جايى ديگر ادرار كند و سپس آن ادرار را در آن آب راكد بريزد.



و بطور خلاصه اين اختلافات فقط فقهى است و مذهب ظاهرى يكى از مذاهب اهل سنت بشمار ميرود، و امام ابن حزم ظاهرى يكى از علماء بزرگ و فقيه و مجتهد مذهب ظاهرى و همچنين اهل سنت بشمار ميرود.



وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

از علي رضی الله عنه روايت است: «هر کس ‌يك وجب از جماعت مسلمانان فاصله گيرد، بي‌گمان از اسلام خارج شده ‌است»(مصنف ابن ابي شيبه 15/24 از مرسل، ابي طارق أزدي كه و رجال سند ثقه‌اند، خلافت ابي بكر /80.)

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 112
دیروز : 1951
بازدید کل: 9943988

تعداد کل اعضا : 616

تعداد کل مقالات : 11224

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010